اکستنشن مو

اکستنشن مو

اکستنشن مو

اکستنشن مو

فواید آب برنج برای تقویت مو

ر

موها تاثیر زیادی در زیبا به نظر رسیدن افراد دارند. گرچه راه‌های زیادی برای تقویت موها وجود دارد اما درمان‌های خانگی به دلیل در دسترس بودن و مقرون‌به‌صرفه بودن همیشه مورد استقبال قرار گرفته‌اند. آب برنج یکی از نسخه‌های قدیمی زنان آسیای جنوب شرقی برای تقویت موها و جلوگیری از ریزش آنهاست. در این مقاله به فواید آب برنج می‌پردازیم.

گرچه راه‌های زیادی نظیر اکستنشن مو  برای پرپشت کردن موها وجود دارد اما تقویت مو با مواد طبیعی معمولا نتیجه خوبی به همراه دارد.

آب برنج دارای ویتامین‌‌ها و مواد معدنی موجود در دانه‌های برنج است. ویتامین B، ویتامین E، اسیدهای آمینه، آنتی‌اکسیدان و مواد معدنی زیادی که در آب برنج وجود دارد برای مو و پوست فواید زیادی دارد.   

طرز تهیه آب برنج

آب برنج را می‌توان به دو صورت در منزل تهیه کرد. در حالت اول می‌توانید برنج را بپزید و آب برنج پخته‌شده را برای شست‌وشوی مو و صورت به کار ببرید.

برای تهیه آب برنج پخته‌شده، مقداری برنج سفید یا قهوه‌ای را در قابلمه ریخته و مقدار مناسبی آب رویش بریزید و اجازه دهید روی اجاق گاز بجوشد. پس از اینکه برنج پخت آب اضافی آن را جدا کنید و در ظرف دیگری بریزید.

حالا می‌توانید مقداری از آب برنج پخته‌شده را با شامپوی موی خود مخلوط کنید و در صورت دلخواه چند قطره اسانس اسطوخودوس یا رزماری به آن اضافه کنید. موی سر خود را به این ترکیب آغشته کنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند. در طول این مدت به آرامی موها و کف سر را ماساژ دهید. پس از آن موها را آبکشی کنید و به آرامی خشک کنید.

روش دوم تهیه آب برنج، تخمیر آب برنج است. در این روش مقداری آب برنج را زمانی که در حال جوشیدن است از روی آن بردارید و در ظرفی بریزید. اجازه دهید یک روز در دمای اتاق بماند تا شروع به تخمیر کند. سپس آب برنج را بجوشانید و زمان بدهید تا خنک شود. آب برنج تخمیرشده را می‌توانید با چند قطره اسانس رزماری یا اسطوخودوس معطر کنید و سپس آن را در یخچال قرار دهید و هر زمان که نیاز داشتید از آن استفاده کنید.

روش استفاده از فواید آب برنج تخمیرشده

برای تقویت مو مقداری آب برنج تخمیرشده را با آب گرم رقیق کنید. نسبت آب برنج تخمیرشده به آب ۱ به ۱۰ باشد. موهای خود را به آب برنج رقیق‌شده آغشته کنید و آنها را ماساژ دهید. پس از گذشت ۲۰ دقیقه موها را با یک شامپوی ملایم و آب ولرم بشویید.  

فواید آب برنج برای مو

آب برنج با وجود ویتامین‌های B، E و C ریشه مو را تقویت می‌کند. در نتیجه ریزش مو را کاهش داده و موجب تحریک رشد مو می‌شود. اسید آمینه موجود در آب برنج به ترمیم مو و رشد سریع‌تر آن کمک قابل توجهی می‌کند. برای کسب نتیجه بهتر هفته‌ای دو بار موهای خود را با آب برنج بشویید.

شوره سر یک اختلال پوستی رایج است که در صورت عدم درمان علاوه بر ظاهر ناخوشایند و آزاردهنده، باعث ریزش مو می‌شود. استفاده مرتب از آب برنج و شست‌وشوی موها با آن، شوره سر را درمان می‌کند.

آب برنج سرشار از پروتئین است. اگر از موخوره رنج می‌برید از آب برنج استفاده کنید. پروتئین موجود در آب برنج ساقه مو را ترمیم کرده و موخوره را از بین می‌برد. موهای خود را به آرامی به مدت ۲۰ دقیقه با آب برنج ماساژ دهید تا در طول زمان نتیجه مثبت آن را روی سلامت موهایتان ببینید.

آب برنج برای موها مانند یک نرم‌کننده عمل می‌کند و موها را براق و ابریشمی می‌کند. بهتر است چند قطره اسانس رزماری یا اسطوخودوس و یا کمی گلاب به آب برنج اضافه کنید و سپس از فواید آب برنج استفاده کنید تا موهایتان بوی مطبوعی به خود بگیرد

تقویت مو با شامپو کراتینه

شامپو کراتینه

کراتین نوعی پروتئین محافظ است که در ساختار پوست، مو و ناخن‌ها وجود دارد و برای تقویت موهای آسیب‌دیده و ترمیم فولیکول‌های مو ضروری است. با کاهش میزان کراتین مو  ،موها کدر، زبر، وز و شکننده شده و درهم گره می‌خورند. برای صاف و براق کردن مو می‌توان از شامپو کراتینه استفاده کرد.

موها از ۸۹ درصد کراتین، ۸ درصد رطوبت و ۳ درصد مواد معدنی تشکیل شده‌اند. کراتین در ساختار مو نقش اساسی دارد و باعث انعطاف‌پذیری و استحکام مو می‌شود. رشد و بازسازی سلول‌های مو نیز بر عهده کراتین است بنابراین در تقویت و ترمیم موهای آسیب‌دیده نقش اساسی دارد.

اگر کراتین در مو کاهش یابد مو ضعیف شده و ساختار آن تغییر پیدا می‌کند و دیگر به راحتی حالت خوبی به خود نمی‌گیرد. در این مواقع استفاده از محصولات حاوی کراتین نظیر شامپوهای کراتینه برای تقویت موها توصیه می‌شود.

اگر آسیب وارده به موها جدی باشد، برای کراتینه کردن مو می‌توانید با مشورت آرایشگر متخصص و مراجعه به یک مرکز زیبایی معتبر موهای خود را کراتینه کنید.

استفاده از شامپو کراتینه

شامپو کراتینه شامپویی است که در ترکیبات آن کراتینه به کار رفته است. کراتینی که در این شامپوها اضافه می‌شود از حیوانات گرفته شده است. کراتین موجود در گیاهان به پروتئینی که در موی انسان وجود دارد شباهت ندارد بنابراین نمی‌توان کراتین مورد نیاز محصولات بهداشتی را از گیاهان تامین کرد.

برای ترمیم موهای آسیب‌دیده می‌توان از شامپوهای کراتینه استفاده کرد. اگر مرتب موهای خود را رنگ، دکلره یا هایلایت می‌کنید و از مواد شیمیایی برای حالت دادن موها استفاده می‌کنید بهتر است استفاده از شامپوهای کراتینه را در اولویت قرار دهید.

قرار گرفتن در معرض تابش نور مستقیم خورشید، استفاده از وسایل حرارتی برای صاف یا فر کردن مو و شنا در استخرهای حاوی آب کلردار به موها آسیب می‌زند. برای ترمیم موها آنها را با شامپو حاوی کراتینه بشویید و سپس از نرم‌کننده یا ماسک مو استفاده کنید.

استفاده از شامپوهای کراتینه باعث می‌شود موها صاف و درخشان شوند و به خوبی حالت بگیرند. شانه کردن موها به دلیل نرمی آنها راحت‌تر انجام می‌شود. در اثر استفاده مرتب از این شامپوها موخوره، سوختگی و وز بودن موها از بین می‌رود. همچنین پس از مدتی تاثیر این شامپو بر بهبود ریزش مو کاملا مشهود است. این نکته را به خاطر داشته باشید اثر استفاده از شامپو کراتینه بر موهای مختلف، متفاوت است و بستگی به جنس مو، ضخامت تارهای مو و میزان آسیب‌دیدگی مو دارد.

استفاده از شامپوهای کراتینه بسیار آسان است. ابتدا موهای خود را با یک شامپوی ملایم بشویید سپس موها را به شامپو حاوی کراتین آغشته کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شامپو روی موها بماند. سپس موها را آبکشی کرده و از نرم‌کننده یا ماسک مو استفاده کنید.

توجه داشته باشید شامپوهای کراتینه را نباید به طور روزانه استفاده کرد. تعداد دفعات مصرف و فاصله زمانی آن را برحسب دستورالعمل موجود روی شامپو در نظر بگیرید.

مصرف بیش از حد شامپو حاوی کراتین به موها آسیبی نمی‌زند زیرا موها مقدار مشخصی از کراتین را جذب می‌کنند.

کراتینه مو با مواد طبیعی

در منزل می‌توان موها را با مواد طبیعی کراتینه کرد. استفاده از ماسک‌های طبیعی مو که از موادی مانند روغن بادام، روغن زیتون، روغن نارگیل، تخم مرغ، عسل و… تهیه شده است نرمی و درخشش را برای موهای شما به ارمغان می‌آورد. فقط به خاطر داشته باشید ماسک‌های خانگی مو را در فواصل زمانی منظم استفاده کنید تا نتیجه مطلوبی بگیرید. 

هم‌زمان با استفاده از ماسک‌های خانگی بهتر است مواد غذایی حاوی کراتین را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا نتیجه بهتری کسب کنید. شیر، تخم مرغ، غلات سبوس‌دار، سبزیجات و میوه‌ها را به طور روزانه مصرف کنید و از مکمل‌های ویتامین B، ویتامین E، آهن و مواد معدنی مانند مس، منیزیم، سلنیوم و… استفاده کنید تا موهایی سالم و زیبا داشته باشید.

فواید قرص زینک برای جلوگیری از ریزش مو

فواید قرص زینک

ریزش مو به دلایل زیادی نظیر سبک زندگی، رژیم غذایی، استرس، ژنتیک و… رخ می‌دهد. کمبود روی در بدن نیز یکی از دلایل عمده ریزش مو محسوب می‌شود. پزشکان متخصص مو به فواید قرص زینک برای بهبود رشد مو تاکید می‌کنند. اگرچه در حال حاضر با روش‌هایی نظیر اکستنشن مو یا کاشت مو می‌توان از موهایی پرپشت برخوردار شد اما مراقبت از موها باعث می‌شود کمتر دچار ریزش شوند.

بدن ما برای ساخت سلول‌ها، تنظیم هورمون‌ها و جذب مواد غذایی نیاز به زینک دارد. عواملی مانند کم‌خوابی و بدخوابی، مصرف مشروبات الکلی و استفاده از رژیم‌های سخت افراد را در معرض کمبود روی قرار می‌دهد.

تحقیقات نشان داده کمبود روی، تغییراتی در ساختار پروتئین فولیکول‌های مو و ساختار مو ایجاد می‌کند و موهای جدید زودتر از موعد دچار ریزش می‌شوند. از سوی دیگر ضعف سیستم ایمنی بدن، رژیم‌های سخت لاغری، بیماری‌های طولانی‌مدت، مشکلات عصبی و کم‌خوری باعث نازک شدن مو می‌شوند. روی با فعل‌ و انفعالات منفی آنزیمی در بدن بر ریزش مو، نازک شدن مو و درمان آن تاثیر مهمی می‌گذارد.

روی با کمک به غدد فوق کلیوی برای تولید هورمون‌ها به کنترل استرس کمک می‌کند. اگر شرایط زندگی و شغلی شما به‌گونه‌ای است که دچار استرس می‌شوید نیاز به مصرف مقادیر بیشتری زینک دارید تا سلامت و انرژی مورد نیازتان را تامین کنید.

زینک به طور طبیعی در این مواد غذایی یافت می‌شود: گوشت قرمز، ماهی، میگو، صدف، کنجد، بادام زمینی، تخم کدو، تخم مرغ، قارچ، نخود فرنگی و اسفناج.

اشکال زینک در بازار

مکمل دارویی زینک به صورت شربت و قرص در داروخانه ارائه می‌شود. شربت زینک برای کودکان که در روز به ۲ تا ۵ میلی‌گرم زینک نیاز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. قرص زینک برای بزرگسالان تجویز می‌شود. نیاز روزانه مردان به زینک ۸ تا ۱۱ میلی‌گرم و نیاز زنان ۵ تا ۸ میلی‌گرم است.

فواید قرص‌ زینک از این قرار است: رشد مو، سلامت پوست، استحکام ناخن، تقویت قدرت باروری، تقویت سیستم ایمنی، بهبود رشد جسمی و ذهنی در سنین رشد کودکان و… .

قرص‌ زینک را یک ساعت قبل از صرف غذا یا دو ساعت پس از صرف وعده غذایی میل کنید. اگر به ناراحتی‌های گوارشی مبتلا هستید قرص زینک را به همراه وعده غذایی مصرف کنید تا دچار معده‌درد نشوید.

قرص زینک پلاس که در ایران بسیار شناخته‌شده است یک مکمل غذایی حاوی روی به اضافه ویتامین‌های گروه ب و ث است و در اشکال کپسول، شربت و سافت ژل در دوزهای ۵ و ۱۰ میلی‌گرم ارائه شده است.

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس نیم ساعت پس از ناهار است. این قرص باید در روز یک بار و پس از وعده ناهار با آب زیاد میل شود. توجه داشته باشید پس از خوردن قرص زینک پلاس از خوردن شیر، لبنیات و مواد حاوی کلسیم خودداری کنید. کلسیم از جذب زینک جلوگیری می‌کند. همچنین خوردن مواد کافئین‌دار نظیر چای و قهوه نیز جذب روی را مختل می‌کند. بنابراین یک ساعت قبل و یک ساعت بعد از مصرف قرص زینک پلاس از خوردن این نوشیدنی‌ها بپرهیزید.

اگر دچار ناراحتی‌های روده‌ای و کبدی هستید قبل از مصرف مکمل روی حتما با پزشک مشورت کنید.

چه افرادی نیاز به مصرف زینک دارند؟

افرادی که روزانه فعالیت ورزشی مرتب انجام می‌دهند نسبت به دیگران نیاز به مصرف روی بیشتری دارند.

بیماران مبتلا به دیابت و مشکلات کبدی و کلیوی نیز باید روی بیشتری را در برنامه غذایی خود قرار دهند. همچنین کسانی که از مشروبات الکلی و دخانیات استفاده می‌کنند باید روی بیشتری مصرف کنند تا نیاز بدنشان به این ماده حیاتی تامین شود.

افرادی که سکته قلبی داشته‌اند، مبتلایان به آرتروز، افراد دچار کم‌خونی و افراد مبتلا به التهابات پوستی و آلرژی بیش از حد معمول به زینک نیاز دارند.

راهکارهایی برای مراقبت از موی فر

مراقبت از موی فر

ظاهر زیبای موهای فر برای خیلی از افراد حسرت‌برانگیز است اما از دردسرهای نگهداری آن خبر ندارند. برای مراقبت از موهای فر بهتر است از مواد طبیعی استفاده کنید تا موهای فر زیبا و براقی داشته باشید. در این مقاله راهکارهایی برای مراقبت از موی فر به شما ارائه می‌کنیم.

اگر علاقه‌مند به داشتن موهای فر هستید علاوه بر فر کردن مو می‌توانید از اکستنشن مو فر استفاده کنید و موهای فر حجیم و زیبایی را به خودتان هدیه بدهید.

نگهداری از موهای فر

اغلب افرادی که دارای موهای فر هستند از گره خوردن آن شکایت می‌کنند. دلیل اصلی گره خوردن موهای فر خشک بودن آنهاست. از طرف دیگر استفاده از روسری و شال نیز احتمال گره خوردن موها را بیشتر می‌کند.

خوابیدن روی بالش با رویه پنبه یا پارچه‌های زبر نیز باعث گره‌خوردن و شکنندگی موها می‌شود. بالشی با رویه ساتن یا ابریشم انتخاب کنید تا موهای فر شما کمتر گره بخورد و وز نشود. مو روی الیاف ساتن سُر می‌خورد و دچار شکستگی و گره‌خوردگی نمی‌شود. در نتیجه صبح‌ها با موهای مرتب‌تر و نرم‌تری روبه‌رو خواهید بود.

برای شانه کردن موهای فر نباید از برس مو استفاده کرد. فقط کافی است کمی موهای خود را با استفاده از اسپری آب مرطوب کنید و سپس با شانه دانه درشت آنها را به آرامی شانه کنید. با این کار گره‌های موی شما بهتر و راحت‌تر باز خواهد شد.

 شانه درشت حالت طبیعی فر موها را حفظ می‌کند و نظم آن را به هم نمی‌زند. ابتدا قسمت‌های پایینی مو را شانه کنید تا گره‌ها به‌آرامی باز شوند سپس کم کم به سمت بالای موها بروید.

استفاده از سرم مو نیز علاوه بر نرم کردن موها، حالت بهتری به موهای فر شما می‌دهد. با توجه به حجم و میزان بلندی موهای خود مقداری سر مو را به موها بزنید و آنها را به آرامی ماساژ دهید تا سرم مو جذب شود.

برای مراقبت از موی فر شب‌ها قبل از خواب موهای خود را به آرامی بالای سر خود جمع کنید. این کار باعث می‌شود نظم موهای فر شما حفظ شود و صبح با موهایی نامرتب و درهم‌گره‌خورده مواجه نشوید.

استفاده از شامپو و نرم‌کننده مناسب

برای شست‌وشوی موهای فر از شامپوهای حاوی سولفات استفاده نکنید. این شامپوها با از بین بردن چربی و رطوبت طبیعی مو، آن را خشک و کدر می‌کنند. ممکن است نیاز باشد ساقه مو را با یک شامپوی معمولی بشویید و برای پوست کف سر یک نرم‌کننده باکیفیت استفاده کنید. از این طریق موهای فر خود را به خوبی تمیز می‌کنید بدون آنکه دچار خشکی و شکنندگی شوند.

نرم‌کننده رطوبت بیشتری به موهای فر شما می‌رساند و باعث می‌شود راحت‌تر شانه شوند. اگر پوست سر شما خشک است استفاده از نرم‌کننده این کمبود چربی را جبران کرده و آن را به حالت متعادلی می‌رساند. برای استفاده از نرم‌کننده ابتدا آن را به قسمت‌های پایینی مو زده و کم کم به سمت ریشه مو پیش بروید. سپس کف سر را که به نرم‌کننده آغشته شده به آرامی ماساژ دهید.

برای اینکه موهای فر براق و درخشانی داشته باشید حتما از ماسک مو استفاده کنید. ماسک مو انواع مختلفی دارد. یکی از ماسک‌های متناسب با جنس موهای خود را خریداری کنید و به موهای فر خود بزنید. خیلی زود نتیجه مثبت این کارتان را خواهید دید.

برای شست‌وشوی موی فر از آب سرد استفاده کنید تا کوتیکول‌های مو بسته شوند در نتیجه از وز شدن موهایتان جلوگیری شود.

استفاده از روغن‌های طبیعی برای حالت دادن به موهای فر

برای حالت‌دهی به موهای فر خود قبل از استحمام، مقداری روغن نارگیل را گرم کنید و سپس آن را به موهای خود بزنید و به آرامی ماساژ دهید. پس اینکه تمام موها به روغن نارگیل آغشته شدند موها را جمع کرده و با کلاه مخصوص بپوشانید. اجازه دهید ۳۰ تا ۴۵ دقیقه موها در این حالت بمانند سپس آنها را با یک شامپوی ملایم بشویید و آبکشی کنید.

به جای روغن نارگیل می‌توانید از روغن زیتون یا روغن بادام نیز استفاده کنید. حتما به خاطر داشته باشید روغن را کمی گرم کنید تا بهتر در موها نفوذ کند.